Menu

Tekst. Språk. Oversettelse.

Velkommen til Samtext. 

Jo, det lønner seg faktisk å levere et glimrende produkt

 

Når din iherdige innsats for en kunde ikke ser ut til å gi noe tilbake i form av takknemlighet, omdømme eller mersalg, er det fristende å forbanne mørket og si: «Hva er det som feiler folk, i og med de ikke setter pris på min store innsats!» Eller kanskje å rette pistolen mot seg selv og spørre: «Har jeg dårlig karma? Er jeg for dyr? Er jeg for billig?» Både troen på det gode i mennesket, og selvtilliten, kan begynne å vakle.

Husk da dette:

Hvert eneste glimrende produkt du leverer, uansett hvor lite eller uviktig det ser ut til å være, danner grunnlaget for ALL fremtidig vekst i virksomheten. De små jobbene du gjør nå er kanskje ikke lønnsomme i seg selv, men glimrende kvalitet og service skaper goodwill og omtale, og goodwill og omtale er det mest effektive markedsføringsverktøyet du kan tenke deg. En stor del av din eksisterende portefølje – og alle dine mangeårige kunder – er et resultat av kvalitetsleveranser. Dette er grunnen til at du gjør det bedre enn konkurrentene.

Omsetningen din bygger ikke bare på markedsføring og reklame, og spesielt ikke når du ser langt frem i tid. Det første du må rette oppmerksomheten mot, er kvaliteten på produktet ditt – førsteprioriteten er å sørge for at produktet (eller tjenesten) objektivt sett HAR langt bedre kvalitet enn konkurrerende produkter. Og SÅ, når sannheten er at du leverer et glimrende produkt, DA forteller du verden om det faktumet så høylytt du bare kan.

Et eksempel på at det lønner seg

Det som kan lure deg til å tro at ekstrainnsats er ulønnsomt, er tiden det tar før det skjer noe. Det kan gå mange måneder fra du har levert produktet, til du faktisk blir oppsøkt av noen som «har hørt» at du leverer denslags produkter, eller før den kunden du leverte produktet til kommer tilbake og vil ha mer. Noen ganger kan det gå år, men ganske ofte skjer dette i løpet av kort tid. Her er et eksempel fra Samtexts egen virksomhet:

En av våre medarbeidere fikk opplæring i underteksting. Han var personlig interessert i film og video, og han viste seg å være svært lærenem. Etter relativt kort tid kunne han mer enn de fleste i filmbransjen om hvordan teksting og tidskoding skal gjøres og hvilke filmformater, filformater og programvarer som gjelder – samtidig som han sto på hodet for å levere HELT feilfrie undertekster FØR avtalt leveringsdato og -klokkeslett. Dette gjorde han uten å bry seg om timeforbruket sitt på oppdragene, inkludert de aller minste småsnuttene av noen filmer. Resultat? Filmprodusentene står nå i kø, og den gjennomsnittlige lønnsomheten er god. Og – Samtext har ikke brukt en krone på markedsføring av underteksting.

Ekstrainnsats er ikke det samme som kvalitet

Jokeren i dette spillet er hvor glimrende produktet (eller tjenesten) faktisk er, sett fra kundens synsvinkel. Noen ganger blir du overrasket over hvor lite som skal til for å begeistre; andre ganger krever det en helt sinnssvak arbeidsinnsats på detaljene – og lange kvelder.

Men kundene ser som regel ikke innsatsen din eller timeforbruket ditt; det de ser er selve produktet og servicen. Så dette er sannheten: Hvis du sørger for at produktet alltid blir glimrende, koste hva det koste vil, vil din 14-timers ekstrainnsats i januar ende opp med å bli 14 oppdrag i april som du ellers ikke ville ha fått.

Moral: Ekstrainnsats lønner seg så avgjort – hvis produktet du da leverer fra deg er glimrende. Får du til dét, begynner karmalovene å fungere som de skal!

Go Back

Blogg

ARKIV

KOMMENTAR

There are currently no blog comments.